beeldbank weergave op tablet

Een beeldbank is een centraal archief, dat speciaal is ingericht om al het beeldmateriaal van jouw organisatie te bewaren, te delen en te beheren.  Vooral voor grotere organisaties met een eigen communicatie-afdeling of op z’n minst een communicatiemedewerker is een beeldbank in deze tijd een “must have” om efficiënt met het beheer van beeldmateriaal om te gaan en zelfs om ernstige problemen te voorkomen. Je kunt natuurlijk een slimme mappenstructuur aanleggen op een gedeelde schijf en server, maar je zult al snel merken dat zo’n oplossing in de praktijk niet toegankelijk genoeg is en dat men er dus niet enthousiast van wordt.

Investeren in beeld loont

Beeld heeft “stopping power”, dat weet iedereen. Echt aandacht pakken lukt over het algemeen niet met stock-foto’s, maar met een authentieke en herkenbare stijl en beeldtaal. Op de timelines en feeds van sociale media komen talloze berichten voorbij. Je doelgroep gaat pas kijken wat je te vertellen hebt als jouw foto ze tot stilstand bracht (Toegegeven, ook de titel van het artikel of de post is erg belangrijk hierbij, maar beeld springt wel als eerste in het oog). Kortom: zonder beeld, geen aandacht!

Van een verzameling foto’s naar storytelling

Een beeldbank helpt je om focus aan te brengen in de aspecten die nodig zijn om je verhaal eenduidig en authentiek te communiceren, zowel intern als extern. Het zal wel even tijd kosten om je verhaal scherp te stellen. Het verhaal van jouw organisatie kun je gaandeweg steeds beter in beeld brengen door keuzes te maken over aspecten als:

  • waar staan we precies voor, wat is ons DNA, onze identiteit, wat is de kern van waaruit we werken?
  • wat is onze boodschap en ons verhaal (storytelling)
  • wat zijn de kenmerken van onze beeldtaal
  • hoe organiseren we onze storytelling
  • op welke manier bewaken we de huisstijl
  • hoe versterken we onze identiteit (denk aan kleurgebruik, kleding, inzet van gadgets, instrumenten of gereedschap, vast beeldformat, gebruik logo of payoff)

Grip op de organisatie

Een beeldbank helpt je dus om op een hele praktische manier grip te krijgen op het beeldgebruik van jouw bedrijf en structuur aan te brengen in de beeldtaal van je verhaal. Een aspect dat steeds meer aan belang wint is de toegang tot beeldmateriaal en de portret- en auteursrechten.

 

  1. Beelden zijn voor de hele organisatie van belang en iedereen communiceert!

Je weet wel hoe dat gaat: Femke, die van communicatie, heeft laatst een fotograaf op bezoek gehad voor een bedrijfsrapportage en nu wil jij kijken of je een van die foto’s kunt gebruiken voor een externe nieuwsbrief. Want jij, van de hrm-afdeling, had beloofd dat stukje te schrijven over de plannen om meer met zelfstandige teams te gaan werken. Uh ja, en toen? Er is wel een gedeelde schijf op de server maar je bent daar al snel het overzicht kwijt.  En je zoek- en sorteermogelijkheden op de server zijn nogal beperkt. En als je dan eindelijk een mooie foto te pakken hebt, dan weet je eigenlijk helemaal niet of je die foto wel mag gebruiken. Hoe zit het met het auteursrecht van de fotograaf? En heeft iedereen op de foto toestemming gegeven voor het delen van de foto op sociale media conform de AVG-richtlijnen? En als dat zo is, hoe zit het dan met hergebruik van derden van deze foto? Op de foto zelf staat ook geen logo of een copyright van jouw bedrijf… Get the picture? Help!

  1. Geschikt beeld zoeken… en vinden!

Beeldmateriaal vinden dat past bij de boodschap is nogal een klus. Met stockfoto’s kun je natuurlijk altijd toepasbare beelden vinden, maar die zijn meestal ook nietszeggend. Je wilt graag je verhaal vertellen in de juiste beeldtaal. De software van de centrale beeldbank levert je een flinke tijdsbesparing op met de volgende functies:

  • het materiaal staat in de cloud en is altijd bereikbaar en deelbaar (intern en extern)
  • je kunt personen terugvinden o.b.v. gezichtsherkenning
  • elke foto of publicatie kan voorzien worden van je eigen tags
  • er zijn voorgedefinieerde filters op kleur, mediatype, binnen of buiten, aantal mensen, gebruik van attributen (zoals een zonnebril), persoonsnamen, geslacht, beeldoriëntatie en artikelnummer
  • je kunt je eigen categorie-indeling maken en favorieten aangeven
  • je kunt zelfs foto’s “volgen”

Conclusie

Het belang van beeld is enorm toegenomen. Het verhaal van je organisatie wordt ook met beeld verteld. Het (her-)gebruik van beeld binnen en buiten de organisatie dient efficiënt en voor alle gebruikers van dat beeld glashelder te worden ingericht. Investeren in een systeem om daar professioneel mee om te gaan is echt geen overdreven luxe meer en kan je veel tijd besparen.

Meer weten?

Bekijk het filmpje of neem direct een proefaccount om de software uitgebreid te onderzoeken en te testen:

Bekijk de Demo

 

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *